niedziela, 1 sierpnia 2010

Blueberry crumble

W kuchni sobie radzę, zdarza mi się nawet przygotować raz na jakiś czas coś wyjątkowo pysznego albo pysznie wyglądajacego. Ale mistrzynią ciast, ciasteczek czy wypieków jakoś nie jestem. Ręki do ugniatania nie mam:-) cały mój ciasteczkowy repertuar to ciasto z torebki i z mrożonego ciasta francuskiego.
Postanowiłam to zmienić i na dobry początek wybrałam się do Ikei po formemki na muffinki i crumble. Muffiki uwielbiam, ale uznałam, że dla takiego początkującego cukiernika jak ja, mogą być jednak za trudne. Dlatego na początek crumble. Mało znane w Polsce, ale pyszne.
Crumble to brytyjski deser - owoce z kruszonką, podawane na ciepło, np. z lodami. Najwięcej przepisów w sieci mówi o crublach z jabłkami, malinami, rabarbarem. Żadnych z tych owoców akurat w sklepie nie było. Były za to borówki amerykańskie i to na nie padł mój wybór.

Składniki na crumble (na 4 porcje):
- 40 dag borówek amerykańskich
- cukier brązowy - do borówek ok. 2 łyżki (jeśli borówki są bardzo słodkie, to nawet mniej) i 1/3 szklanki do ciasta
- sok z połowy limonki
- 10 dag zimnego masła
- 1/2 szklanki mąki pszennej
- garść płatków owsianych
- kilka migdałów
- cynamon (łyżeczka)
- imbir (łyżeczka)
- lody i mięta  - do smaku i do dekoracji
- margaryna - do wysmarowania foremek

Piekarnik nastawić na 180 st. Formeki na crumble wysmarować margaryną.
Angielskie przepisy mówią o gotowaniu borówek, mi jednak zależało na zachowaniu ich konsystencji i formy, dlatego wsypałam je jedynie do miski, posypałam cukrem, skropiłam sokiem z limonki i delikatnie potraktowałam blenderm - tak żeby nie naruszyć ich za bardzo, ale połączyć składniki. Tak przygotowane borówki układamy w foremkach.
Zabieramy się za ciasto. Do malaksera wrzucamy: masło, płatki owsiane, cukier, migdały, cynamon i mąkę. Całość miksujemy przez moment na najwyższych obrotach. Powinno wyjść nam niezbyt gładkie ciasto. Układamy kruszonkę na owocach w formenkach, rozcierając ją palcami. Nie ma konieczności szczelnego przykrycia owoców ciastem.
Formeki wstawiamy do piekarnika i pieczemy ok. 20 minut. Po wyjęciu najlepiej odstawić na jakieś 10 minut, żeby crumble lekko przestygły. Dekorujemy lodami i listekim mięty. Smacznego, można zajadać!

Tak wygląda efekt końcowy, a smakuje jeszcze lepiej niż wygląda:






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz